33/ 879 15 80 / 509 940 530

Wieńcowe

Zwiń

WIEŃCOWE

  • łożyska wielkogabarytowe;

  • składają się z pierścienia zewnętrznego, z pierścienia wewnętrznego oraz elementów tocznych (kulek lub wałeczków);

  • przenoszą obciążenia osiowe, promieniowe momentami działające w dowolnych kierunkach;

  • mogą wykonywać ruch obrotowe i oscylacyjne.

Samonastawne

Zwiń

SAMONASTAWNE

  • odmiana łożysk kulkowy zwykłych serii 62 i 63 z kulistą powierzchnią pierścienia zewnętrznego;

  • przenoszą obciążenia promieniowe, obciążenia osiowe i kombinację tych obciążeń;

  • nie kompensują wydłużeń osiowych wałów; kompensują natomiast błędy niewspółosiowości dzięki dużej zdolności do wychyleń kątowych łożyska od położenia środkowego;

  • wyposażone w pierścień wewnętrzny:

- poszerzony jednostronnie;

- poszerzony dwustronnie

  • zakres średnic otworów:

- calowe - od ½ do 4;

- metryczne - od 8 mm do 140 mm;

  • z uwagi na twardość materiału czopa oraz i kierunek obrotu elementu łożyskowanego, montowane na trzy możliwe sposoby:

- przy pomocy pierścienia mimośrodowego;

- przy pomocy wkrętów dociskowych w pierścieniu wewnętrznym;

- przy pomocy tulei wciąganej

  • napełnione smarem plastycznym i wyposażone w uszczelnienia (możliwość wyboru łożysk z dodatkowymi odrzutnikami zabezpieczającymi uszczelnienia przed uszkodzeniem).

  • łożysko z oprawą tworzy gotowy do montażu zespół samonastawny;

  • w przypadku przemysłu farmaceutycznego i spożywczego, oferujemy łożyska ze stali nierdzewnej napełnione smarem dopuszczonym do kontaktu z żywnością.

  • polecamy także łożyska odporne na oddziaływanie wysokich temperatur (do +350°C), wypełnione specjalnymi środkami smarującym (standardowo łożyska samonastawne można stosować w temperaturze do 100°C); w tym przypadku pamiętać należy, że z powodu użycia stałych środków smarujących prędkości obrotowe łożyska są ograniczone do 50 – 100 obr/min.


Oprawy:

  • standardowo do łożysk samonastawnych produkuje się oprawy z żeliwa szarego lub blachy stalowej z otworami na śruby montażowe;

  • oprawy występują w różnorodnych kształtach (okrągłe, oczkowe, kwadratowe, naciągowe), umożliwiających ich optymalne zastosowanie;

  • dostępne są oprawy z żeliwa sferoidalnego i ze stali, niezbędne przy dużych obciążeniach lub obciążeniach dynamicznych lub ze stali nierdzewnej i powłokami ochronnymi, zabezpieczające przed korozją.

Ceramiczne, polimerowe, hybrydowe

Zwiń

CERAMICZNE, POLIMEROWE, HYBRYDOWE

CERAMICZNE

Elementy łożyska - poza koszykiem - zbudowane są z materiałów ceramicznych.

Pierścienie łożysk najczęściej wykonywane są z azotku krzemu (wykorzystywane przy dużych obciążeniach i prędkościach obrotowych) i tlenku cyrkonu (przenoszą mniejsze obciążenia, ale są odporne na korozję), a koszyki z polieteroeteroketonu. W ofercie posiadamy również łożyska z pełną ilością kulek bez koszyka.

Łożyska (w wersji bez koszyka) mogą pracować do temperatury 1100°C (do 800°C bez straty na parametrach wytrzymałościowych); bez koszyka do 240°C.

W stosunku do łożysk stalowych, łożyska ceramiczne wyróżniają się:

  • mniejszą wagą elementów, a co za tym idzie większymi prędkościami granicznymi;

  • odpornością na niskie i wysokie temperatury

  • odpornością na korozję;

  • mniejszym współczynnikiem rozszerzalności cieplnej i stabilnością wymiarów;

  • izolacją przed przepływem prądu elektrycznego;

  • pracą w polu magnetycznym.


POLIMEROWE (m.in. łożyska kulkowe zwykłe i wzdłużne)

Łożyska - poza elementami tocznymi ze szkła, polimerów lub stali nierdzewnej - wykonane z polimerów.

Stosowane tam, gdzie wykorzystywane są chemikalia lub nie ma możliwości zastosowania środków smarujących.

Mają mniejszą niż łożyska stalowe zdolność do przenoszenia obciążeń oraz niższe prędkości obrotowe.

Łożyska polimerowe wyróżniają się:

  • małą masą i współczynnikiem tarcia;

  • izolacją przed prądem elektrycznym;

  • skutecznym tłumieniem drgań i cichą pracą;

  • brakiem podatności na korozję;

  • właściwościami samosmarującymi.


HYBRYDOWE (m.in. łożyska kulkowe skośne oraz łożyska kulkowe zwykłe)

Mają pierścienie wykonane ze stali a elementy toczne z azotku krzemu. Różnica gęstości tych materiałów wpływa na zmniejszenie naprężeń w trakcie pracy łożyska. Dzięki mniejszej masie kulek zmniejsza się kąta działania w łożyskach skośnych, co wpływa na większą dokładność dynamicznej pracy łożyska.

Łożyska hybrydowe wyróżniają się:

  • wzrostem wydajności;

  • oszczędnością zużycia energii;

  • tłumieniem drgań;

  • zwiększeniem trwałości łożyskowania;

  • możliwością przyspieszania i zwalniania obrotów w szerszym zakresie;

  • izolacją przed prądem elektrycznym.

Łożysko-rolki

Zwiń

ŁOŻYSKO-ROLKI

Łożyska toczne wyposażone w grubościenny pierścień zewnętrzny, który umożliwia toczenie się po powierzchni współpracującej. Wykorzystywane są jako rolki dociskowe lub wspierające w mimośrodach i popychaczach.

Wyróżniamy łożysko-rolki:

  • trzpieniowe;

  • beztrzpieniowe.

oraz w zależności od rodzaju elementów tocznych:

  • kulkowe;

  • igiełkowe;

  • walcowe.


Trzpieniowe:

Typ KR

Łożysko rolki igiełkowe z prowadzeniem wzdłużnym, w którym pierścień zewnętrzny jest prowadzony przez stałe obrzeże trzpienia oraz podkładkę oporową wciśniętą na trzpień. W produkowanym łożysku (w odmianie z dwiema uszczelkami ) rolka jest nierozłączna.

Typ KRV

Przenoszą większe obciążenia przy mniejszych prędkościach. W odróżnieniu od typu KR, mają pełną liczbę igiełek.

Typ NUKR

Przenoszą duże obciążenia osiowe, w tym udarowe.

Łożysko rolki walcowe z prowadzeniem wzdłużnym zapewnione przez stałe obrzeże trzpienia i wciśniętym na niego pierścieniem bocznym. Mają pełną liczbę wałeczków zamontowanych w dwóch rzędach, prowadzonych przez dwa obrzeża pierścienia zewnętrznego. Ma ciasno osadzone w pierścieniu zewnętrznym blaszane pierścienie kątowe, które zespalają elementy w konstrukcję nierozłączną, tworząc uszczelnienie labiryntowe z obrzeżem i pierścieniem bocznym.


Beztrzpieniowe:

Typ (R)STO

Przeznaczone do zastosowań, gdzie prowadzenie boczne jest zapewnione przez współpracujące części konstrukcji.

Łożysko-rolki igiełkowe bez prowadzenia wzdłużnego z pierścieniem wewnętrznym bez obrzeży i złożeniem igiełkowym rozłącznym.

Typ (R)NA22.2RS

Przeznaczone do zastosowań, gdzie prowadzenie boczne jest zapewnione przez współpracujące części konstrukcji.

Łożysko-rolki igiełkowe bez prowadzenia wzdłużnego, gdzie pierścień zewnętrzny z dwoma obrzeżami tworzy całość ze złożeniem igiełkowym i uszczelkami.

W łożysko-rolkach typu (R)STO i (R)NA22.2RS powierzchnie prowadzące powinny być dokładnie toczone a przy zastosowaniu łożysko-rolki bez pierścienia wewnętrznego na czopie wału powinna być wykonana bieżnia.

Typ NATR

Nierozłączne łożysko-rolki igiełkowe z prowadzeniem wzdłużnym, w których po obu stronach pierścienia wewnętrznego osadzone są podkładki oporowe, przejmujące siły osiowe.

Dostępne także z dwoma uszczelkami.

Typ NATV

W odróżnieniu od typu NATR, mają pełną liczbę igiełek, dzięki czemu przenoszą większe obciążenia przy mniejszych prędkościach.

Typ NUTR

Przenoszą duże obciążenia osiowe, w tym udarowe.

Łożysko rolki walcowe z prowadzeniem wzdłużnym zapewnione przez dwa swobodne pierścienie boczne. Mają pełną liczbę wałeczków zamontowanych w dwóch rzędach, prowadzonych przez dwa obrzeża pierścienia zewnętrznego. Ma ciasno osadzone w pierścieniu zewnętrznym blaszane pierścienie kątowe, które zespalają elementy w konstrukcję nierozłączną, tworząc uszczelnienie labiryntowe z obrzeżem i pierścieniem bocznym.