WIEŃCOWE
łożyska wielkogabarytowe;
składają się z pierścienia zewnętrznego, z pierścienia wewnętrznego oraz elementów tocznych (kulek lub wałeczków);
przenoszą obciążenia osiowe, promieniowe momentami działające w dowolnych kierunkach;
mogą wykonywać ruch obrotowe i oscylacyjne.
SAMONASTAWNE
odmiana łożysk kulkowy zwykłych serii 62 i 63 z kulistą powierzchnią pierścienia zewnętrznego;
przenoszą obciążenia promieniowe, obciążenia osiowe i kombinację tych obciążeń;
nie kompensują wydłużeń osiowych wałów; kompensują natomiast błędy niewspółosiowości dzięki dużej zdolności do wychyleń kątowych łożyska od położenia środkowego;
wyposażone w pierścień wewnętrzny:
- poszerzony jednostronnie;
- poszerzony dwustronnie
zakres średnic otworów:
- calowe - od ½ do 4;
- metryczne - od 8 mm do 140 mm;
z uwagi na twardość materiału czopa oraz i kierunek obrotu elementu łożyskowanego, montowane na trzy możliwe sposoby:
- przy pomocy pierścienia mimośrodowego;
- przy pomocy wkrętów dociskowych w pierścieniu wewnętrznym;
- przy pomocy tulei wciąganej
napełnione smarem plastycznym i wyposażone w uszczelnienia (możliwość wyboru łożysk z dodatkowymi odrzutnikami zabezpieczającymi uszczelnienia przed uszkodzeniem).
łożysko z oprawą tworzy gotowy do montażu zespół samonastawny;
w przypadku przemysłu farmaceutycznego i spożywczego, oferujemy łożyska ze stali nierdzewnej napełnione smarem dopuszczonym do kontaktu z żywnością.
polecamy także łożyska odporne na oddziaływanie wysokich temperatur (do +350°C), wypełnione specjalnymi środkami smarującym (standardowo łożyska samonastawne można stosować w temperaturze do 100°C); w tym przypadku pamiętać należy, że z powodu użycia stałych środków smarujących prędkości obrotowe łożyska są ograniczone do 50 – 100 obr/min.
Oprawy:
standardowo do łożysk samonastawnych produkuje się oprawy z żeliwa szarego lub blachy stalowej z otworami na śruby montażowe;
oprawy występują w różnorodnych kształtach (okrągłe, oczkowe, kwadratowe, naciągowe), umożliwiających ich optymalne zastosowanie;
dostępne są oprawy z żeliwa sferoidalnego i ze stali, niezbędne przy dużych obciążeniach lub obciążeniach dynamicznych lub ze stali nierdzewnej i powłokami ochronnymi, zabezpieczające przed korozją.
CERAMICZNE, POLIMEROWE, HYBRYDOWE
CERAMICZNE
Elementy łożyska - poza koszykiem - zbudowane są z materiałów ceramicznych.
Pierścienie łożysk najczęściej wykonywane są z azotku krzemu (wykorzystywane przy dużych obciążeniach i prędkościach obrotowych) i tlenku cyrkonu (przenoszą mniejsze obciążenia, ale są odporne na korozję), a koszyki z polieteroeteroketonu. W ofercie posiadamy również łożyska z pełną ilością kulek bez koszyka.
Łożyska (w wersji bez koszyka) mogą pracować do temperatury 1100°C (do 800°C bez straty na parametrach wytrzymałościowych); bez koszyka do 240°C.
W stosunku do łożysk stalowych, łożyska ceramiczne wyróżniają się:
mniejszą wagą elementów, a co za tym idzie większymi prędkościami granicznymi;
odpornością na niskie i wysokie temperatury
odpornością na korozję;
mniejszym współczynnikiem rozszerzalności cieplnej i stabilnością wymiarów;
izolacją przed przepływem prądu elektrycznego;
pracą w polu magnetycznym.
POLIMEROWE (m.in. łożyska kulkowe zwykłe i wzdłużne)
Łożyska - poza elementami tocznymi ze szkła, polimerów lub stali nierdzewnej - wykonane z polimerów.
Stosowane tam, gdzie wykorzystywane są chemikalia lub nie ma możliwości zastosowania środków smarujących.
Mają mniejszą niż łożyska stalowe zdolność do przenoszenia obciążeń oraz niższe prędkości obrotowe.
Łożyska polimerowe wyróżniają się:
małą masą i współczynnikiem tarcia;
izolacją przed prądem elektrycznym;
skutecznym tłumieniem drgań i cichą pracą;
brakiem podatności na korozję;
właściwościami samosmarującymi.
HYBRYDOWE (m.in. łożyska kulkowe skośne oraz łożyska kulkowe zwykłe)
Mają pierścienie wykonane ze stali a elementy toczne z azotku krzemu. Różnica gęstości tych materiałów wpływa na zmniejszenie naprężeń w trakcie pracy łożyska. Dzięki mniejszej masie kulek zmniejsza się kąta działania w łożyskach skośnych, co wpływa na większą dokładność dynamicznej pracy łożyska.
Łożyska hybrydowe wyróżniają się:
wzrostem wydajności;
oszczędnością zużycia energii;
tłumieniem drgań;
zwiększeniem trwałości łożyskowania;
możliwością przyspieszania i zwalniania obrotów w szerszym zakresie;
izolacją przed prądem elektrycznym.
ŁOŻYSKO-ROLKI
Łożyska toczne wyposażone w grubościenny pierścień zewnętrzny, który umożliwia toczenie się po powierzchni współpracującej. Wykorzystywane są jako rolki dociskowe lub wspierające w mimośrodach i popychaczach.
Wyróżniamy łożysko-rolki:
trzpieniowe;
beztrzpieniowe.
oraz w zależności od rodzaju elementów tocznych:
kulkowe;
igiełkowe;
walcowe.
Trzpieniowe:
Typ KR
Łożysko rolki igiełkowe z prowadzeniem wzdłużnym, w którym pierścień zewnętrzny jest prowadzony przez stałe obrzeże trzpienia oraz podkładkę oporową wciśniętą na trzpień. W produkowanym łożysku (w odmianie z dwiema uszczelkami ) rolka jest nierozłączna.
Typ KRV
Przenoszą większe obciążenia przy mniejszych prędkościach. W odróżnieniu od typu KR, mają pełną liczbę igiełek.
Typ NUKR
Przenoszą duże obciążenia osiowe, w tym udarowe.
Łożysko rolki walcowe z prowadzeniem wzdłużnym zapewnione przez stałe obrzeże trzpienia i wciśniętym na niego pierścieniem bocznym. Mają pełną liczbę wałeczków zamontowanych w dwóch rzędach, prowadzonych przez dwa obrzeża pierścienia zewnętrznego. Ma ciasno osadzone w pierścieniu zewnętrznym blaszane pierścienie kątowe, które zespalają elementy w konstrukcję nierozłączną, tworząc uszczelnienie labiryntowe z obrzeżem i pierścieniem bocznym.
Beztrzpieniowe:
Typ (R)STO
Przeznaczone do zastosowań, gdzie prowadzenie boczne jest zapewnione przez współpracujące części konstrukcji.
Łożysko-rolki igiełkowe bez prowadzenia wzdłużnego z pierścieniem wewnętrznym bez obrzeży i złożeniem igiełkowym rozłącznym.
Typ (R)NA22.2RS
Przeznaczone do zastosowań, gdzie prowadzenie boczne jest zapewnione przez współpracujące części konstrukcji.
Łożysko-rolki igiełkowe bez prowadzenia wzdłużnego, gdzie pierścień zewnętrzny z dwoma obrzeżami tworzy całość ze złożeniem igiełkowym i uszczelkami.
W łożysko-rolkach typu (R)STO i (R)NA22.2RS powierzchnie prowadzące powinny być dokładnie toczone a przy zastosowaniu łożysko-rolki bez pierścienia wewnętrznego na czopie wału powinna być wykonana bieżnia.
Typ NATR
Nierozłączne łożysko-rolki igiełkowe z prowadzeniem wzdłużnym, w których po obu stronach pierścienia wewnętrznego osadzone są podkładki oporowe, przejmujące siły osiowe.
Dostępne także z dwoma uszczelkami.
Typ NATV
W odróżnieniu od typu NATR, mają pełną liczbę igiełek, dzięki czemu przenoszą większe obciążenia przy mniejszych prędkościach.
Typ NUTR
Przenoszą duże obciążenia osiowe, w tym udarowe.
Łożysko rolki walcowe z prowadzeniem wzdłużnym zapewnione przez dwa swobodne pierścienie boczne. Mają pełną liczbę wałeczków zamontowanych w dwóch rzędach, prowadzonych przez dwa obrzeża pierścienia zewnętrznego. Ma ciasno osadzone w pierścieniu zewnętrznym blaszane pierścienie kątowe, które zespalają elementy w konstrukcję nierozłączną, tworząc uszczelnienie labiryntowe z obrzeżem i pierścieniem bocznym.