JEDNORZĘDOWE
Przenoszą jednocześnie działające obciążenia promieniowe i osiowe dzięki linii nachylonej pod kątem do osi łożyska.
Przejmują obciążenie tylko z jednego kierunku
Dla zrównoważenia składowej osiowej, powstającej w wyniku oddziaływania obciążenia promieniowego, w łożyskowaniach stosuje się często dwa łożyska, zamontowane przeciwstawnie do siebie.
Wytrzymałość na obciążenie osiowe zależna jest od kąta działania - im większy kąt, tym bardziej ona rośnie.
Składają się z pierścienia zewnętrznego i wewnętrznego, na których znajdują się stożkowe bieżnie oraz koszyka z zestawem wałeczków. Pierścień zewnętrzny jest elementem niezależnym, a wewnętrzny tworzy całość z pozostałymi elementami.
Istnieje możliwość montowania łożysk stożkowych w parach aby przenosić obciążenia osiowe w obu kierunkach. Z uwagi na nikłą zdolność do wychyleń kątowych, miejsca zabudowy łożysk muszą być jednak wykonane z zachowaniem współosiowości. Niezbędny luz osiowy tworzy się przy zastosowaniu pomiędzy pierścieniami zewnętrznymi lub wewnętrznymi pierścienia dystansowego.
Przy wymaganej dużej dokładności obrotu elementu łożyskowanego można zamówić łożyska serii 320 w klasie dokładności P5.
DWURZĘDOWE
Przenoszą obciążenia osiowe w obu kierunkach.
Standardowe typy łożysk stożkowych dwurzędowych to:
TDI - wyposażony w dwa pierścienie zewnętrzne i podwójny wewnętrzny, które są zmontowane w układzie X; łożysko mniej wrażliwe na niewspółosiowości miejsc zabudowy z uwagi na mały rozstaw pierścieni wewnętrznych;
TDO - wyposażony w dwa pierścienie wewnętrzne i podwójny zewnętrzny, które są zmontowane w układzie O; łożysko może przenosić duże momenty z uwagi na znaczny rozstaw pierścieni wewnętrznych.
Aby zagwarantować wymagany luz osiowy, oba typy oferujemy z pierścieniami dystansowymi.
WIELORZĘDOWE
Stosowane głównie w hutnictwie (tu najpopularniejsze łożyska czterorzędowe).