PRZEGUBOWE
Zbudowane są z pary ślizgowej, pierścienia wewnętrznego o wypukłej powierzchni zewnętrznej oraz dopasowanego do niego pierścienia zewnętrznego z powierzchnią wklęsłą.
Wyróżniamy łożyska ślizgowe przegubowe:
ze względu na kierunek przenoszonych obciążeń:
poprzeczne:
- wykorzystywane do przenoszenia obciążeń promieniowych (jednocześnie, w odpowiedniej proporcji do tych pierwszych, mogą przenosić obciążenia osiowe);
- łożyska nierozłączne;
- w ofercie w opcji wymagającej obsługi i bezobsługowe, jak również wykonane z różnych materiałów, w tym ze stali nierdzewnej.
skośne:
- przenoszą obciążenia promieniowe i osiowe działające w jednym kierunku;
- łożyska rozłączne;
- w ofercie w opcji wymagającej obsługi i bezobsługowe.
wzdłużne:
- przenoszą obciążenia osiowe działające w jednym kierunku (jednocześnie, w odpowiedniej proporcji do tych pierwszych, mogą przenosić obciążenia promieniowe);
- łożyska rozłączne;
- w ofercie w opcji wymagającej obsługi i bezobsługowe.
ze względu na rodzaj pary ślizgowej:
wymagające obsługi:
- wykorzystywane tam, gdzie występują duże obciążenia statyczne i zmienne oraz często powtarzające się ruchy oscylacyjne i nastawne;
- wymagają obsługi parą ślizgową stal/stal;
- odporne wysokie temperatury pracy (do zastosowania przy temperaturach od -50°C do 300°C (w przypadku łożysk uszczelnionych w temperaturach dopuszczalnych przez wytrzymałość uszczelki) i zanieczyszczenia;
- ich trwałość można wydłużyć poprzez dosmarowywanie;
- dostępne w opcji z większym lub mniejszym luzem, niż standardowo.
bezobsługowe:
- produkowane z różnymi parami ślizgowymi dla uniknięcia smarowania łożyska;
- wykorzystywane pary ślizgowe: stal/tkanina PTFE (najbardziej rozpowszechniona z uwagi na wytrzymałość łożyska na temperatury pracy od -50°C do 150°C), stal/kompozyt brązu spiekanego, stal/ kompozyt PTFE;
- wykorzystywane w przypadku, gdy smarowanie jest niemożliwe lub obciążenia mają stały kierunek (materiały smarujące nie są tak wytrzymałe, jak stal i odkształcają się przy dużych obciążeniach).
OCZKOWE SI SIL SA SAL
gotowe do montażu zespoły łożyskowe, zbudowane z łożyska ślizgowego przegubowego, które jest umieszczone w głowicy o kształcie oka ze zintegrowanym trzpieniem o gwincie zewnętrznym lub wewnętrznym;
w oprawach oczkowych montowane są łożyska przegubowe dwojakiego typu: wymagające obsługi lub bezobsługowe.
łożyska oczkowe wykorzystywane są na zakończeniach członów tłokowych lub w cylindrach hydraulicznych i pneumatycznych, do ich połączenia ze współpracującymi elementami.
TULEJE ŚLIZGOWE, PODKŁADKI OPOROWE, TAŚMY
Tuleje:
z brązu spiekanego:
- nie wymagające smarowania;
- pracują z dużymi prędkościami poślizgu;
- w ofercie także z kołnierzem, dzięki któremu możliwe jest przenoszenie obciążeń osiowych.
z brązu zwijane i z brązu obrabiane maszynowo
- odporne na zanieczyszczenia i korozję, jak również na obciążenia uderzeniowe i wibracje przy małych prędkościach poślizgu;
- w ofercie także z kołnierzem, dzięki któremu możliwe jest przenoszenie obciążeń osiowych.
zwijane z włókna:
- odporne na korozję oraz na obciążenia uderzeniowe i wibracje;
- pracują z dużymi obciążeniami;
- odporne na niewspółosiowości.
z kompozytu PTFE:
- odporne na temperaturę (mogą pracować w temperaturze od -200°C do 250°C);
- mogą przenosić duże obciążenia;
- pracują z dużymi prędkościami poślizgu;
- nie wymagają smarowania;
- w ofercie także z kołnierzem, dzięki któremu możliwe jest przenoszenie obciążeń osiowych.
z kompozytu POM:
- przenoszą duże obciążenia;
- pracują z dużymi prędkościami poślizgu;
- nie wymagają smarowania (ale to wydłuży ich trwałość)
poliamidowe:
- zapobiegają przepływowi prądu elektrycznego;
- odporne na korozję;
- nie wymagają smarowania;
- w ofercie także z kołnierzem, dzięki któremu możliwe jest przenoszenie obciążeń osiowych.
Podkładki oporowe:
wykonane z kompozytu PTFE lub POM;
przeznaczone do przypadków łożyskowań wzdłużnych, które wykonują ruchy oscylacyjne lub powolne ruchy obrotowe;
stosowane tam, gdzie przestrzeń jest bardzo ograniczona i wymagana jest praca bezobsługowa.
Taśmy
wykonane z kompozytu PTFE lub POM;
formowane plastycznie przez zginanie;
obrabiane mechanicznie.