Łożyska liniowe kulkowe obiegowe:
łożyska o kształcie tulei z kulkami, poruszającymi się w obiegu zamkniętym;
dostępne łożyska liniowe kulkowe obiegowe metryczne i calowe o konstrukcji:
- z pierścieniem zewnętrznym stalowym,
- z pierścieniem zewnętrznym z poliamidu z kulkami w stalowych prowadnicach;
oferowane serie wymiarowe:
- kompaktowa ISO 1 (montowane bez potrzeby osiowego mocowania),
- standardowa ISO 3 (mocowane w oprawach za pomocą pierścieni osadczych zewnętrznych);
średnice otworów - od 3 mm do 50 mm (kompaktowa), od 6 mm do 150 mm (standardowa).
Warunki stosowania łożysk liniowych kulkowych obiegowych:
przyspieszenie do 50 m/s2;
prędkość do 5 m/s;
temperatura pracy -20 +100°C.
W zależności od warunków pracy, dostępne również łożyska liniowe kulkowe obiegowe:
w wykonaniu samonastawnym, osiągające wychylenia kątowe w zakresie od -30° do +30° (stosowane tam, gdzie ciężko uzyskać dokładne wyosiowanie);
do zastosowań, gdzie występuje równocześnie ruch liniowy i obrotowy (o znacznie mniejszym niż standardowo zakresie średnic otworów);
łożyska, które mogą być stosowane w temperatura pracy od -30 do +200°C;
łożyska zdwojone (układ tandem);
łożyska z kołnierzami okrągłymi lubi kwadratowymi;
łożyska zdwojone z kołnierzami okrągłymi lub kwadratowymi.
Poza łożyskami, oferujemy inne elementy, w połączeniu z którymi można budować całe systemy prowadzenia liniowego:
wały;
podpory wałów;
oprawy z łożyskami;
kompletne systemu.
Prowadnice szynowe:
przeznaczone do ruchu liniowego;
przenoszą obciążenia poziome i pionowe;
łączą szyny i wózki w sposób dostosowany do oczekiwań klienta;
posiadają pięćdziesięciokrotnie mniejszy współczynnik tarcia, niż prowadnice konwencjonalne;
kulki zamontowane są między szyną a wózkiem i pozostają w ciągłym ruchu, co pozwala osiągnąć nieograniczoną długość przesuwu i precyzyjny ruch liniowy;
wszystkie elementy serii (szyna, wózek, wyposażenie dodatkowe) mogą być ze sobą modułowo łączone, a co za tym idzie nadają się do różnych zastosowań.
Stoły z napędem i bez:
są elementem systemu pozycjonowania, złożonego z podstawy i części przesuwnej;
część przesuwna to wózek lub sanie, które w opcji z napędem poruszają się za pomocą śruby pociągowej (wyposażonej w pokrętło z noniuszem lub korbę obracaną ręcznie) lub silnika liniowego;
należą do szerokiej gamy wyrobów, obejmujących przykładowo kompaktowe wózki bez napędu, jak również wieloosiowe systemy z silnikiem liniowym.
Śruby kulkowe i wałeczkowe:
zespoły śrub tocznych składają się z wału śruby i nakrętki;
przekształcają ruch obrotowy na prostoliniowy, dzięki czemu przenoszą obciążenia.
Wyróżniamy śruby:
toczne kulkowe:
- w obiegu zamkniętym pomiędzy nakrętką a wałem śruby znajdują się kulki, które tocząc się przekazują obciążenie;
- wyróżniają się wysoką sprawnością i trwałością oraz niskim współczynnikiem tarcia (powoduje to mniejsze zużycie elementów), ponieważ występuje w nich styk toczny;
- wytwarzają mniej ciepła, dzięki czemu utrzymują niższą temperaturę pracy (wytrzymują duże prędkości przy dużym okresie czasu pracy);
toczne wałeczkowe:
- obciążenie przekazywane jest za pomocą wałeczków;
- przenoszą obciążenia udarowe;
- wyróżniają się dużą nośnością i trwałością w stosunku do śrub kulkowych
- mogą pracować z dużym przyśpieszeniem i znaczącymi prędkościami;
- odporne na zanieczyszczenia;
- gwarantują sztywność, powtarzalność i dokładność pozycjonowania dzięki małemu skokowi gwintu;
- dostępne w dwóch konstrukcjach: śruby wałeczkowe z obiegiem wałeczków i rowkowanymi wałeczkami lub śruby wałeczkowe planetarne z nagwintowanymi wałeczkami;
- z uwagi na dokładność wykonania, wyróżniamy śruby toczne wałeczkowe: szlifowane, rolowane, wiórkowane;
- wały śrub tocznych wałeczkowych dzielą się na:
ze standardowymi czopami obronionymi maszynowo,
z gwintem na całej długości,
z końcami obrobionymi maszynowo do średnicy rdzenia,
z końcami obrobionymi maszynowo do średnicy poniżej warstwy hartowanej,
wykonane zgodnie z projektem klienta.
Czopy wałów odpowiadają uniwersalnym oprawom łożyskowym stojącym i kołnierzowym.
Siłowniki liniowe (elektromechaniczne):
zbudowane są ze śruby tocznej, która jest napędzana przez sprzęgło zasilane silnikiem elektrycznym, dzięki czemu śruba zmienia ruch obrotowy w prostoliniowy;
dla dobrania odpowiedniego siłownika niezbędna jest wiedza na temat maksymalnych parametrów:
- siły ciągnącej i pchającej;
- prędkości bez obciążenia;
- prędkości przy maksymalnym obciążeniu;
- napięcia zasilającego;
- skoku.
Kolumny teleskopowe:
w przypadku, kiedy siła nie działa wzdłuż osi, niezbędne jest zastosowanie kolumn teleskopowych z profili aluminiowych, wysuwanych i cofanych przy użyciu zintegrowanego siłownika liniowego
przy ciągnieniu, jak i pchaniu kolumny same hamują a za pomocą sztywnych profili i wkładów ślizgowych mogą przenosić obciążenia przesunięte względem osi;
dodatkową zaletą kolumn jest ich estetyczny wygląd i cicha praca.
Sterowanie siłownikami:
Siłownik napędzany jest silnikiem:
prądu stałego (12-48 V DC) - wraz ze wzrostem obciążenia zmniejsza się prędkość liniowa siłownika; jego zaletą jest możliwość zasilania bezprzewodowego z baterii;
prądu zmiennego (120-400 V AC) - utrzymują stałą prędkość liniową przy każdym obciążeniu, są odporne na wahania obciążenia.
Do sterowania pracą siłowników służą układy sterowania, które umożliwiają jednoczesne podłączenie kilku siłowników/urządzeń zewnętrznych. Sterowanie odbywa się przy pomocy przełączników nożnych lub ręcznych.