Oprawy łożyskowe:
Gotowe oprawy, przeznaczone do zabudowy łożysk, które wyposażone są w uszczelnienia.
Oferujemy oprawy łożyskowe:
stojące dzielone typu SNL, SD;
stojące dzielone do smarowania olejowego typu SONL;
stojące niedzielone typu SBD;
stojące niedzielone typu SYNT;
podwieszane typu TVN
dwułożyskowe typu PD
kołnierzowe typu FNL;
naciągowe typu THD.
STOJĄCE DZIELONE TYPU SNL, SD:
służą do zabudowy łożysk kulkowych wahliwych lub łożysk baryłkowych z otworem stożkowym lub walcowym;
korpus podzielony jest tu w płaszczyźnie poziomej; oprawa posiada kołki ustalające i zamki, chroniące przed założeniem jej w nieprawidłowy sposób;
możliwe jest przemieszczanie zabudowanego łożyska względem osi w obu kierunkach, dzięki temu, iż gniazdo w oprawie ma pasowanie suwliwe;
w przypadku, kiedy niezbędne jest ustalenie osiowe łożyska, uzyskuje się je zabudowując pierścień ustalający pomiędzy osadzeniem oprawy a pierścieniem zewnętrznym łożyska;
oprawy o większych gabarytach wykonywane są w formie przystosowanej do łożyska ustalającego albo do łożyska swobodnego;
w oparciu o warunki przyszłej eksploatacji, oprawy wyposażane są w uszczelnienia:
- dzielone filcowe (powinny zostać zaimpregnowane w gorącym oleju),
- dzielone dwuwargowe,
- niedzielone typu V (stosowane przy smarowaniu olejowym),
- labiryntowe (stosowane przy smarowaniu olejowym);
do zamknięcia otworu w pokrywie, w przypadku łożyskowań końców wałów, służą pokrywy boczne;
uszczelnienia, pierścienie i pokrywy są zamawiane osobno;
łożyska zabudowane w oprawach pokrywa się smarem plastycznym;
w przypadkach, gdzie wymagana jest większa wytrzymałość, wytwarzane są oprawy stojące dzielone z żeliwa szarego, jak również z innych materiałów.
STOJĄCE DZIELONE DO SMAROWANIA OLEJOWEGO TYPU SONL:
wykorzystuje się je do zabudowy łożysk baryłkowych serii 222 z otworem stożkowym lub walcowym;
w oprawie znajduje się głęboki zbiornik na olej, zapewniający niższą temperaturę kąpieli olejowej;
pierścień smarujący, umieszczony luźno obok łożyska i obracający się razem z wałem służy do dostarczania oleju ze zbiornika do łożyska;
wskaźnik poziomu oleju znajduje się w oprawie; może być ona również wzbogacona o układ smarowania obiegowego lub tubę z obiegiem wody, chłodzącą kąpiel olejową.
STOJĄCE NIEDZIELONE TYPU SBD:
wykorzystuje się je do zabudowy łożysk baryłkowych z otworem stożkowym lub walcowym;
mogą być przystosowane do łożyska ustalającego lub swobodnego;
przenoszą duże obciążenia, działające w różnych kierunkach dzięki temu, że zbudowane są ze staliwa;
oprawy przelotowe wyposażane są w uszczelnienia labiryntowe a nieprzelotowe w uszczelnienia labiryntowe i pokrywę boczną;
łożyska zabudowane w oprawach pokrywane są smarem plastycznym.
STOJĄCE NIEDZIELONE TYPU SYNT:
wytwarzane w postaci kompletnego zespołu z łożyskiem i uszczelnieniami, napełnionego smarem;
są łatwe w montażu, który wykonuje się przy pomocy dostarczanego w komplecie klucza i nietrudno uzyskać tu wymagany luz pomontażowy dzięki temu, że zabudowane w oprawie łożysko baryłkowe sparowane jest z tuleją osadczą;
łożyska dostarczane są w komplecie z łożyskiem ustalającym (symbol F) albo łożyskiem swobodnym (symbol L).
PODWIESZANE TYPU TVN:
wykonane z żeliwa szarego;
wykorzystuje się je do łożyskowań zestawów kół jezdnych wózków transportowych oraz jako oprawy stojące niedzielone;
stosowane do zabudowy:
- łożysk kulkowych wahliwych i baryłkowych na wałach odsadzonych o średnicy od 20 mm do 75 mm,
- łożysk swobodnych;
ustalenia osiowe łożyska otrzymuje się przy użyciu pierścieni dystansowych o szerokości 2 mm;
oprawy przelotowe wyposażane są w uszczelnienia filcowe a nieprzelotowe w uszczelnienia filcowe i pokrywę boczną.
DWUŁOŻYSKOWE TYPU PD:
wykonane z żeliwa szarego;
posiadają niedzielony korpus i cztery łapy przytwierdzone do fundamentu śrubami;
w jednym zamocowaniu korpusu obrobione są dwa miejsca osadzenia łożysk, dzięki czemu oprawy cechują się dużą współosiowością i umożliwiają stosowanie łożysk sztywnych;
w oprawach mogą być montowane łożyska:
- walcowe,
- kulkowe zwykłe,
- kulkowe skośne.
typ stosowanego łożyska zależny jest od kierunku obciążeń i ich wielkości;
oprawy dostarczane są w zestawie z uszczelnieniami albo z łożyskami i wałem, jako kompletne zespoły łożyskowe.
KOŁNIERZOWE TYPU FNL:
wykonane z żeliwa szarego;
wykorzystywane do zabudowy łożysk kulkowych wahliwych lub łożysk baryłkowych z otworem stożkowym, montowanych na wale gładkim za pomocą tulei wciąganych;
służą do zabudowy łożyska swobodnego;
do ustalenia osiowego łożyska wykorzystuje się pierścień ustalający;
oprawy przelotowe wyposażane są w uszczelnienia filcowe a nieprzelotowe w uszczelnienia filcowe i pokrywę boczną.
oprawy wytwarza się z kołnierzem kwadratowym (średnica wału pow. 60 mm) lub kołnierzem trójkątnym (średnica wału do 60 mm).
NACIĄGOWE TYPU THD:
wykonane ze staliwa;
stosowane do zabudowy łożysk baryłkowych z otworem stożkowym lub walcowym;
wyposażone w korpus niedzielony, w którego bokach wykonano rowki służące do prowadzenia w ramie;
oprawy przelotowe wyposażane są w uszczelnienia labiryntowe a nieprzelotowe w uszczelnienia labiryntowe.
Uszczelnienia:
PIERŚCIENIE DO PROMIENIOWEGO USZCZELNIANIA WAŁÓW:
wykonane z blachy stalowej lub elastomeru;
stosowane między obracającymi i statycznymi elementami urządzeń;
powierzchnia zewnętrza walcowa służy do uszczelnienia pierścienia spoczynkowo w otworze oprawy, zapewniając uzyskanie wymaganego pasowania z wciskiem;
elastomerowa warga uszczelniająca ma za zadanie gwarantować ruchowe i spoczynkowe uszczelnienie wału i jest ona dociskana za pomocą śruby sprężynowej zaciskowej;
poza wargą uszczelniającą może zostać zastosowana dodatkowa - pyłochronna, która ma za zadanie zabezpieczać przed kurzem i drobnymi zanieczyszczeniami;
obie współpracujące ze sobą wargi nie zużywają się w stopniu znacznym dzięki zastosowaniu w przestrzeni pomiędzy nimi środka smarnego;
wargi mogą być wykonane z kauczuku:
- fluorowego (FPM):
wyróżnia się wysoką odpornością termiczną (praca w temperaturze do 200°C) i chemiczną;
odporny na działanie olejów, płynów hydraulicznych, paliw, smarów, kwasów mineralnych i alifatycznych;
- nitrylowego (NBR):
odporny na działanie smarów plastycznych na bazie olejów mineralnych oraz benzyny i olejów napędowych, ja również olejów mineralnych;
posiada doskonałe właściwości mechaniczne;
odporny na temperaturę (praca w temp. od- 50 do +100°C).
maksymalna różnica ciśnień dla pierścienia po obu jego stronach wynosi 0,07 MPa przy prędkości obwodowej do 5 m/s (do pracy przy różnicy ciśnień do 0,34 MPa przystosowano pierścienie typu B/BS);
parametry do uzyskania maksymalnego uszczelnienia:
- twardość powierzchni wału współpracującej z uszczelnieniem - 55 HRC;
- zachowanie wymaganej chropowatości;
- średnica wału w tolerancji h11.
TYP A (1) I TYP AS (4):
zbudowane z wkładki usztywniającej z blachy stalowej, powierzchni zewnętrznej z elastomeru i sprężyny zaciskowej ze stali węglowej lub nierdzewnej (w przypadku typu AS wzbogacone o wargę uszczelniającą z wargą pyłochronną);
stosowane, gdy współczynnik rozszerzalności materiału oprawy przewyższa współczynnik rozszerzalności cieplnej stali (gwarantują pasowanie ciasne w otworze oprawy);
wykorzystywane również w sytuacji, kiedy nie można uzyskać wymaganych tolerancji wymiarów otworów oprawy w oprawach dzielonych.
TYP B (2) I TYP BS (5):
posiadają obudowę stalową i sprężynę zaciskową wykonaną ze stali węglowej (w przypadku typu BS wzbogacone o wargę uszczelniającą z wargą pyłochronną);
ich zabudowa nie jest skomplikowana (zaleca się zabudowę współśrodkową);
zaleca się aby pierścienie miały pasowanie ciasne w otworze oprawy wykonanym z wymaganą dokładnością.
TYP C (3) I TYP CS (6):
wykorzystywane w ciężkich warunkach roboczych oraz przy trudnościach z zabudową;
posiadają obudowę stalową ze wzmocnieniem bocznego czoła oraz sprężyną zaciskową wykonaną ze stali węglowej w przypadku typu CS wzbogacone o wargę uszczelniającą z wargą pyłochronną);
w porównaniu z typem B/BS wyróżniają się większą sztywnością;
wymagana średnica wału - pow. 50mm.
PIERŚCIENIE DO OSIOWEGO USZCZELNIANIA WAŁÓW (PIERŚCIENIE TYPU V):
w całości wykonane z elastomeru, co pozwala w trakcie montażu na rozciąganie i przeciąganie ich przez elementy układu;
instalowane z wciskiem na wałach, wraz z którymi się obracają;
wyposażone w wargi stożkowe, gwarantujące szczelność względem współpracującej z nimi powierzchni prostopadłej do osi wału;
odporne na nierównoległość osi otworu i wał;
nawet, gdy wał obraca się mimośrodowo, gwarantują całkowite uszczelnienie;
wykonane z kauczuku:
- nitrylowego (NBR),
- fluorowego (FPM) - przy kontakcie z chemikaliami lub występowaniu wysokich temperatur.
UWAGA! Bardzo ważne jest żeby przemieszczenie osiowe wału nie przekraczało maksymalnej wartości przemieszczenia.
Typ VR1 - w ofercie w bogatym wachlarzu średnic wałów (typ najbardziej rozpowszechniony);
Typ VR2 - charakteryzuje je bardzo mocne osadzenie na wale, dzięki szerokiemu i stożkowemu korpusowy pierścienia;
Typ VR3 - znajdują zastosowanie w zwartych układach uszczelnień (często połączenie z uszczelnieniem labiryntowym); pierścienie o małej szerokości /przekroju osiowym;
Typ VR4 - wykorzystywane w trudnych warunkach eksploatacji, w formie uszczelnień wtórnych do ochrony uszczelnienia podstawowego; umożliwiają największe przemieszczenie osiowe, ze względu na posiadany największy przekrój osiowy spośród dostępnych pierścieni typu V.
TULEJE REGENERACYJNE DO NAPRAWY ZUŻYTYCH WAŁÓW:
tuleje Speedi-Sleeve;
wykonane ze stali nierdzewnej;
służą do wyeliminowania konieczności obróbki zniszczonej powierzchni wału współpracującej z uszczelnieniem;
nasuwane na wał stroną zakończoną kołnierzem;
dostarczane wraz z tuleją montażową;
kołnierz poprawia skuteczność uszczelnienia i dodatkowo działa jak odrzutnik, dlatego nie zaleca się jego usuwania po montażu;
parametry:
- chropowatość powierzchni Ra - od 0,25 μm do 0,5 μm,
- twardość - 95 HRB,
- grubość ścianki - 0,254 mm (średnica osadzenia uszczelnienia wzrasta tylko o 0,5 mm, co umożliwia zastosowanie na wymianę pierścieni o wymiarach takich, jak oryginalne); 2,4 mm dla średnic większych.
Elementy toczne:
oferujemy bogaty wachlarz igiełek, kulek i wałeczków od rożnych producentów.
KULKI:
Parametry:
zakres wymiarowy - od 0,397 mm do 250 mm;
dostępne klasy dokładności - 10, 16, 20, 28, 40, 100, 200.
W ofercie kulki wykonane z różnego rodzaju stali:
ze stali AISI420, nierdzewne - odporne na korozję; stosowane tam, gdzie w grę wchodzi kontakt z wodą (w tym także parą) lub paliwem, jak również do produkcji łożysk nierdzewnych;
ze stali chromowanej 100Cr6 wg (AISI52100) - odporne na ścieranie i wysokie obciążenia; wykorzystywane do produkcji łożysk (mają zakres twardości 58-66 HRC;
stalowe z wysoką domieszką węgla (AISI1045/1085) - utwardzane nie tylko powierzchniowo, bardziej wytrzymałe, niż kulki z niewielką domieszką węgla; stosowane na przykład w rowerach;
stalowe z niską domieszką węgla (AISI1010/1050) - utwardzane powierzchniowo (mają zakres twardości 60-64 HRC); stosowane na przykład w produkcji zabawek;
kwasoodporne wg normy AISI316 - twardość 37 HRC; stosowane na przykład w pojemnikach kosmetycznych.
WAŁECZKI I IGIEŁKI:
wykonane ze stali chromowanej UNI 100Cr6;
zakres twardości - 58-65 HRC;
zakres wymiarowy średnicy - od 1mm do 50mm oraz od 6,8mm do 50mm.
Wałeczki:
z uwagi na typ fazowania, wymiary wałeczków mają na początku oznaczenie ZB lub TR;
posiadają czoło płaskie;
produkowane w grupie selekcyjnej G2;
Igiełki:
dostępne w dwóch wykonaniach:
- czoło soczewkowe wypukłe NRA;
- czoło płaskie NRB.
oferowane grupy selekcyjne od G2 do G5.
Tuleje, nakrętki, podkładki:
Są to elementy współpracujące z łożyskami.
TULEJE WCIĄGANE:
wykorzystywane przy mocowaniu na czopie walcowym łożysk z otworem stożkowym (wał może być gładki lub z odsadzeniem);
sprzedawane w zestawie z nakrętką i podkładką zabezpieczającą (łożyska mniejsze) lub blaszką zabezpieczającą (łożyska większe);
czopu wału jest dostosowany do średnicy dzięki rozcięciu w tulei;
zbieżność - 1:12;
rodzaj wału - metryczny lub calowy;
dostępne są tuleje o większej niż standardowa średnicy otworu, których montaż i demontaż możliwe są przy zastosowaniu metody hydraulicznej; wyposażone są one w kanał olejowy i rowek, który rozprowadza olej na zewnętrznej powierzchni tulei; montaż łożyska jest łatwiejszy ze względu na olej, który - tłoczony pod ciśnieniem - tworzy film olejowy między powierzchniami pasowanymi, co powoduje, że do instalacji wymagana jest dużo mniejsza siła.
TULEJE WCISKANE:
wykorzystywane do mocowania łożysk z otworem stożkowym na czopie walcowym (na wale gładkim lub z osadzeniem);
wciskana w otwór łożyska opartego o odsadzenie na wale lub element zamocowany na wale (wały gładkie);
czopu wału jest dostosowany do średnicy dzięki rozcięciu w tulei;
zbieżność - 1:12 (1:30 dla tulei przeznaczonych do montażu łożysk baryłkowych serii 240 i 241);
dostępne są tuleje o większej niż standardowa średnicy otworu, których montaż i demontaż możliwe są przy zastosowaniu metody hydraulicznej; wyposażone są one w kanał olejowy i rowek, który rozprowadza olej na zewnętrznej powierzchni tulei; montaż łożyska jest łatwiejszy ze względu na olej, który - tłoczony pod ciśnieniem - tworzy film olejowy między powierzchniami pasowanymi, co powoduje, że do instalacji wymagana jest dużo mniejsza siła.
NAKRĘTKI ŁOŻYSKOWE:
Wykorzystywane do:
montowania łożysk na wale;
montowania łożysk na czopach stożkowych;
demontażu łożysk z tulei wciskanych;
mocowania elementów maszyn.
W ofercie z gwintem metrycznym:
trapezowym (od wymiaru 41);
drobnozwojnym (do wymiaru 40).
W obwodzie nakrętek znajdują się cztery lub osiem wycięć wykorzystywanych podczas odkręcania do zastosowania klucza hakowego lub udarowego;
Podkładki i blaszki zabezpieczające chronią nakrętki przed poluzowaniem (w tym celu wykorzystywane są również wkręty i kołki zabezpieczające).
PODKŁADKI ZABEZPIECZAJĄCE ZĘBATE:
nieskomplikowane elementy mocujące, zabezpieczające nakrętki przed obrotem;
podkładka wchodzi w rowek na wale, a kiedy ząbek zagina się na poziomie odpowiedniego wycięcia w obwodzie, nakrętka jest blokowana.
BLASZKI ZABEZPIECZAJĄCE (KSZTAŁTOWE):
przy pomocy śruby mocowane do nakrętki w celu jej zabezpieczenia;
blaszka wchodzi w rowek na wale, blokując nakrętkę tak, żeby nie mogła się obrócić.