33/ 879 15 80 / 509 940 530

Jednorzędowe

Zwiń


Typy łożysk jednorzędowych, ze względu na usytuowanie pierścieni na obrzeżach oraz liczbę obrzeży:

N – pierścień zewnętrzny przelotowy

NF – pierścień zewnętrzny przelotowy jednostronnie

NP – pierścień zewnętrzny przelotowy oraz pierścień ustalający

NUB - pierścień wewnętrzny przelotowy przedłużony

NU - pierścień wewnętrzny przelotowy

NUC - pierścień wewnętrzny przelotowy (inne wykonanie niż w NU)

NUJ - pierścień wewnętrzny przelotowy oraz pierścień kątowy HJ

NJ - pierścień wewnętrzny przelotowy jednostronnie

NH – łożysko NJ + pierścień kątowy HJ

NJP – Łożysko NJ z oddzielnym obrzeżem a pierścienia ustalającego P

NUP - pierścień wewnętrzny przelotowy jednostronnie oraz pierścień ustalający P

Łożyska walcowane są rozbieralne przy zdjęciu pierścienia swobodnego

RNU – bez pierścienia wewnętrznego

RN – bez pierścienia zewnętrznego

Łożyska walcowe jednorzędowe dzielimy na:

  • precyzyjne - seria N10; wyposażone w otwór stożkowy o zbieżności 1:12; klasa dokładności SP (z wyższą UP dostępne na zamówienie); luz wewnętrzny promieniowy C1;

  • izolowane elektrycznie - łożyska typu NU produkowane ze specjalną powłoką izolacyjną, która zapobiega przepływowi prądu elektrycznego przez łożysko (stosowane w maszynach elektrycznych);

  • z pełną liczbą wałeczków - przenoszą duże obciążenia osiowe i promieniowe, działające w jednym kierunku; są pozbawione koszyka przez co osiągają mniejsze prędkości obrotowe.

Dwurzędowe

Zwiń


Wyróżniamy łożyska walcowe dwurzędowe:

  •  precyzyjne:

- łożyska swobodne, nie przenoszące obciążeń osiowych;

- produkowane w klasie dokładności SP, z luzem wewnętrznym promieniowym C1 (na zamówienie dostępne w klasie UP lub z innym luzem), z otworem walcowym i otworem stożkowym o zbieżności 1:12;

- produkowane w seriach NN30 (pierścień zewnętrzny nie ma obrzeży a wałeczki są prowadzone między stałymi obrzeżami na pierścieniu wewnętrznym) oraz NNU49 (pierścień wewnętrzny nie ma obrzeży a wałeczki są prowadzone między stałymi obrzeżami na pierścieniu zewnętrznym).

  • z pełną liczbą wałeczków:

- posiadają największą możliwą liczbę wałeczków, co pozwala im przenosić bardzo duże obciążenia promieniowe; nie posiadają natomiast koszyka, co uniemożliwia im pracę z dużymi prędkościami;

- są nierozłączne, na pierścieniu zewnętrznym posiadają trzy otwory smarowe, mają rowek obwodowy;

- produkowane są wersjach: przenoszących obciążenia osiowe działających w obu kierunkach, przenoszących obciążenia osiowe działających w jednym kierunku oraz nie przenoszących obciążeń osiowych.

Wielorzędowe

Zwiń


Stosowane głównie w hutnictwie.

Najczęściej stosowane łożyska walcowe wielorzędowe:

  • czterorzędowe - bez znormalizowanych wymiarów; zakres średnic otworów 115 mm – 950 mm;

  • sześciorzędowe - produkowane w seriach NNU 69 i NNU 60; zakres średnic otworów 100 mm – 460 mm.