Typy łożysk jednorzędowych, ze
względu na usytuowanie pierścieni na obrzeżach oraz liczbę
obrzeży:
N – pierścień zewnętrzny przelotowy
NF – pierścień zewnętrzny przelotowy jednostronnie
NP – pierścień zewnętrzny przelotowy oraz pierścień ustalający
NUB - pierścień wewnętrzny przelotowy przedłużony
NU - pierścień wewnętrzny przelotowy
NUC - pierścień wewnętrzny przelotowy (inne wykonanie niż w NU)
NUJ - pierścień wewnętrzny przelotowy oraz pierścień kątowy HJ
NJ - pierścień wewnętrzny przelotowy jednostronnie
NH – łożysko NJ + pierścień kątowy HJ
NJP – Łożysko NJ z oddzielnym obrzeżem a pierścienia ustalającego P
NUP - pierścień wewnętrzny przelotowy jednostronnie oraz pierścień ustalający P
Łożyska walcowane są rozbieralne przy zdjęciu pierścienia swobodnego
RNU – bez pierścienia wewnętrznego
RN – bez pierścienia zewnętrznego
Łożyska walcowe jednorzędowe dzielimy na:
precyzyjne - seria N10; wyposażone w otwór stożkowy o zbieżności 1:12; klasa dokładności SP (z wyższą UP dostępne na zamówienie); luz wewnętrzny promieniowy C1;
izolowane elektrycznie - łożyska typu NU produkowane ze specjalną powłoką izolacyjną, która zapobiega przepływowi prądu elektrycznego przez łożysko (stosowane w maszynach elektrycznych);
z pełną liczbą wałeczków - przenoszą duże obciążenia osiowe i promieniowe, działające w jednym kierunku; są pozbawione koszyka przez co osiągają mniejsze prędkości obrotowe.
Wyróżniamy łożyska
walcowe dwurzędowe:
precyzyjne:
- łożyska swobodne, nie przenoszące obciążeń osiowych;
- produkowane w klasie dokładności SP, z luzem wewnętrznym promieniowym C1 (na zamówienie dostępne w klasie UP lub z innym luzem), z otworem walcowym i otworem stożkowym o zbieżności 1:12;
- produkowane w seriach NN30 (pierścień zewnętrzny nie ma obrzeży a wałeczki są prowadzone między stałymi obrzeżami na pierścieniu wewnętrznym) oraz NNU49 (pierścień wewnętrzny nie ma obrzeży a wałeczki są prowadzone między stałymi obrzeżami na pierścieniu zewnętrznym).
z pełną liczbą wałeczków:
- posiadają największą możliwą liczbę wałeczków, co pozwala im przenosić bardzo duże obciążenia promieniowe; nie posiadają natomiast koszyka, co uniemożliwia im pracę z dużymi prędkościami;
- są nierozłączne, na pierścieniu zewnętrznym posiadają trzy otwory smarowe, mają rowek obwodowy;
- produkowane są wersjach: przenoszących obciążenia osiowe działających w obu kierunkach, przenoszących obciążenia osiowe działających w jednym kierunku oraz nie przenoszących obciążeń osiowych.
Stosowane głównie w
hutnictwie.
Najczęściej stosowane łożyska walcowe wielorzędowe:
czterorzędowe - bez znormalizowanych wymiarów; zakres średnic otworów 115 mm – 950 mm;
sześciorzędowe - produkowane w seriach NNU 69 i NNU 60; zakres średnic otworów 100 mm – 460 mm.